Saya

Foto saya
SEMOGA SEDIKIT SEBANYAK DAPAT KITA JADIKAN ILMU WALAUPUN HANYA SEDIKIT.. KATA SEORANG ULAMAK "SEMAKIN KITA MENDALAMI ILMU SEMAKIN KITA TAHU YANG KITA SEBELUM INI ADALAH BODOH..

Khamis, 14 Julai 2011

Teroka Hati..

Teroka Hati sedalam-dalam lautan,
Tak sampai Kepelupuk Mata Tak sangup digapai Tangan,
Tak Hilang Diterjang Badai Tak Mati diterkam Maut,
Tak Hilang Ditelan Bumi Teroka Hati kan sampai Jua,
Kejiwa yang Tak Pernah Nyata..

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:

“Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.”
(Riwayat Muslim)

Allah mengetahui segala pergerakkan kita serta tingkah laku kita semasa di dunia..

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:

“Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.”
(Riwayat Ibnu Abi Dunya)

sesungguhnya amat perit bagi kita memaafkan orang yang menzalimi diri kita tetapi
jika kita memaafkan orang itu dan menasihati agar tidak mengulanginya lagi nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat..

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata:” Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.”
(Riwayat Ibnu Majah)

segala ibadah yang kita lakukan hanya kerana untuk memdapat perhatian nescaya ibadah yang dilakukan hanyalah sia-sia semata-mata..

Dari Mu’awiyah r.a katanya Rasulullah SAW bersabda:

”Janganlah kamu meminta-minta. Demi Allah! Tidak seorang jua pun yang meminta kepadaku, yang tidak kupenuhi permintaannya. Tetapi seorang yang kuberi dengan hati enggan, maka pemberianku itu tidak berkat baginya.”
(al-Bukhari)

dengan kebijakan akal kita dapat mengawal segala tingkah laku kita dan dapat menghalang dari mengikut hawa nafsu semata-mata..

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan dengki"
(Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi)

Hasad dengki itu adalah seumpama api yang akan memakan segala kebaikan yang dilakukan oleh seseorang seperti api yang membakar kayu. Adanya perasaan dengki menunjukkan iman seseorang itu belum sempurna malah dengki merupakan sifat yang diwarisi daripada syaitan. Kerana dengkilah maka syaitan menggoda Adam a.s hingga terkeluar daripada syurga dan kerana dengki juga maka terjadinya pembunuhan di antara Qabil dan Habil.

Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:

”Sesungguhnya dunia itu manis. Dan sesungguhnya Allah telah menguasakannya kepada kamu sekelian. Kemudian Allah menunggu (memperhatikan) apa yang kamu kerjakan (di dunia itu). Kerana itu takutilah dunia dan takutilah wanita), kerana sesungguhnya sumber bencana Bani Israel adalah wanita.”
(Muslim)

mata memberitahu hati dan hati akan memberitahu nafsu dan nafsu memberitahu akal yang wanita itu cantik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan